Monday 16 May 2011

sImpLe LifE:):):)

pernah satu ketike dlm hidup--mase aku budak2 dulu,,aku terfikir hidup ni utk ape ek??

so,aku tgklah sekeliling(biaselahh bdak kecik)



ape yang aku jumpe??
  • kalau org2 mude tue,,aku tgk bersilih ganti pakwe/makwenyer(mengalahkan tukar pakaian),
  • pastu nk kahwin nanti,kahwinjelah dgn sape2 ms tuh yng terjumpe
  • bl mengaku islam,islam tu sekadar(eh sembahyang blum?puase tak?)
  • bab pakaian plak--(takpelah terlompang skit,gaya modenlahh simple thng je ni)
  • mak ayah tu tabung kebajikan je,,mintak duit..duit..duit..pastu hurrah hurrehh dgn pakwe/makwe
  • yeayyy!!!!seronok je tau--hidup ni sekejap je,kite enjoy!!


so aku pn rase mgkin tulahh yang aku juge patut buat(well,go with d flow),org buat kiter buat!!!

 ms membesar skit..tetibe,,hati ini rase kosong,,terdetik di hati,adakah hidup ini sekadar itu:-

  • kiter blaja,,masuk unii..yippi..dapat keje
  • dapat duit,,beli kete,beli rumah,,,kahwin,,dapat anak
  • sara anak..dah tue...cucu mari melawat..
  • --terfikir tu je?????

rupe2nyerr diri ini alpa,terlupe akan Pencipta dan tujuan penciptaanNya
 ehh..jap2,,betulke ade Pencipta ni??
wahai insan,,lihatlahh dirimu n seluruh alam,,begitu sempurna skali,,takkan bende ni maen jadi je???jeng3
mcm ahli silap materr plakk..--(y ni kiter hurai laen kali)

"Tidak Aku (Allah) jadikan jin dan manusia melainkan untuk mengabdikan diri kepada-Ku." -
Surah az-Zariyat: ayat 56.

Betapa jauhnyer diri ini,,,lupe n alpa akan persoalan yang cliche:-
  • dari mane aku ni datang?
  • aku kat sini nak buat ape?
  • lepas ni plak aku gi mane?
semater-mater utk sedapkan hati(eh,,takdepapelahh,,org laen hidup okay je..)--
namun wahai insan,walau sejuta kali pun engkau memujuk hatimu,,adakah persoalan itu hilang dp dirimu??

engggakkk sama sekkkalllli!!!!oleh itu,,marilah kiter same2 menginsafi diri kembali pada fitrah yang suci..
sesungguhnyerr,,hidup di dunia hanyer sementara sahaje(itulah kepahitan yang perlu ditelan akan hakikat dunie ini)


2 comments:

Najwa said...

mmg slalu org cakap, xpe org len pun hdp cam2 gak...huhu..sy pun cam2 kdg2

atTahirah said...

yep, betul tu.. psal mengabdikan diri kpd ALlah... ia bkn sekadar solat puasa zakat haji utk diri sndri.. malah memanfaatkan segala yg ada pada diri sendri utk Allah itu adalah abadikan diri.. hamba kpd Allah.. n bkn kpd manusia.. kan kan kan~
btw, satu lg matlamat kita dijadikan kt ats dunia ni... insyaALLAH anda dah tau..:khalifah.. right me if im wrong.. =)

Post a Comment